ناب زیست

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

نحوه عملکرد سپتیک تانک

 

تصفیه کننده های واقع در مناطق ساحلی و یا همان سپتیک تانک فاضلاب در معرض SLR قرار می گیرند و بنابراین در معرض طغیان و آسیب خواهند بود . SLR مشکلات قابل توجهی را با توجه به تخلیه و پشتیبان گیری در خطوط فاضلاب تغذیه شده با گرانش که به دریا می ریزد ایجاد می کند. انتظار می رود که پیامد آن کاهش ظرفیت حمل و پتانسیل بالاتر برای رویدادهای CSO باشد. این به اصلاحات اساسی زیرساخت نیاز دارد تا تخلیه بلامانع پساب تصفیه شده را فراهم کند. به طور مشابه، افزایش سطح جریان از مقادیر یا شدت بیشتر رویدادهای بارندگی، پتانسیل آسیب‌های زیرساختی و سیلاب‌زدایی مناطق مستعد را افزایش می‌دهد. بسته به میزان تغییر سطح آب زیرزمینی، سیستم‌های فاضلاب می‌توانند افزایش یا کاهش حجم انتقال را تجربه کنند که منجر به افزایش رقت و آسیب‌های زیرساختی به دلیل وجود آب اطراف یا افزایش غلظت و آلودگی بالقوه آب‌های زیرزمینی می‌شود.

در کنار ساخت و ساز های کوچک به همین جهت گاها سپتیک تانک هایی برای جمع اوری آب بارون نصب میکنند. در نتیجه این آب باران را میتوان برای آبیاری گیاهان استفاده کرد.

سپتیک تانک

پاسخ‌های هیدرولوژیکی هم بر کمیت و هم کیفیت منابع آب حوضه تأثیر می‌گذارد و مشخص شده است که فقط به بدنه‌های کوچک دریافت‌کننده محدود نمی‌شود، همانطور که تمرکز سنتی مطالعات CSO بود . مهمتر از آن، صرف نظر از هر گونه تغییر در آب و هوا، رشد و تمرکز فزاینده جمعیت انسانی در مراکز شهری و شهرهای کوچکتر به تنهایی منجر به تقاضاها و فشارهای بیشتری در سیستم فاضلاب خواهد شد به همین دلیل از سپتیک تانک ها در مجتمع های بزرگ نیز استفاده میشود که در نتیجه پساب وارد شده در اگو شهری آلودگی کمتری دارد. بنابراین، برای دولت‌های محلی ضروری است که ارزیابی‌های آسیب‌پذیری را انجام دهند که تغییرات آب و هوایی را در نظر بگیرد و همچنین سایر عوامل مؤثر بر منابع آبی یک منطقه را نیز شامل شود.

در کشور ما نیز هدف استفاده اصولی از سپتیک تانک پلی اتیلن یا سپتیک تانک هایی با جنس های متفاوت است.

اقدامات انطباق به دنبال افزایش ظرفیت ذخیره سازی در CSS برای جلوگیری یا کاهش رویدادهای CSO و اجرای قیمت تمام شده منابع آب از طریق تجزیه و تحلیل اقتصاد چرخه زندگی آب شهری است، در حالی که اهداف دیگر افزایش بهداشت اکولوژیکی است. اقدامات و برجسته کردن کارایی بیشتر در استفاده از آب، مانند برنامه EcoSanRes . در مناطق ساحلی در معرض خطر سیل، ممکن است حفاظت در برابر سیل در تاسیسات تصفیه و محل خروج آنها مورد نیاز باشد یا اینکه تاسیسات به طور کلی نیاز به جابجایی داشته باشند. سایر اقدامات تطبیقی ​​عبارتند از بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، حرکت به سمت یک SSS، استفاده از سیستم های بهداشتی جایگزین غیرمتمرکز.

کالیفرنیا، ایالتی و/یا فدرال. ممکن است برای ضایعات صنعتی خاصی به تصفیه تخصصی نیاز باشد. برخی از راهکارهای مهم فناوری پایدار برای تصفیه فاضلاب به شرح زیر است:

سپتیک تانک فاضلاب

ماشین زنده - یک فناوری تصفیه فاضلاب پایدار در حال ظهور، از مجموعه‌ای از مخازن استفاده می‌کند که از پوشش گیاهی و انواع موجودات دیگر (میکروارگانیسم‌ها، تک یاخته‌ها، حلزون‌ها و گیاهان) پشتیبانی می‌کنند. این فرآیند شامل غربالگری نفوذی و شش جزء اصلی است (آنها را می توان بر اساس هدف فیلتراسیون تغییر داد): راکتور بی هوازی، مخزن اکسیژن، راکتور هوازی بسته، راکتورهای هوازی، زلال ساز و بسترهای سیال اکولوژیکی.

در حقیقت سپتیک تانک ها برای جمع آوری فاضلاب اولیه و پیش تصفیه آن مورد استفاده قرار میگیرد. مهم این است که بتوانیم به درستی فاضلاب را هدایت و تصفیه نماییم تا بتوانیم در صرفه جویی آب نیز نقشی داشته باشیم.

تصفیه زمین با سرعت آهسته کاربرد کنترل شده پایدار فاضلاب اولیه یا ثانویه در سطح زمین پوشش گیاهی است.

تصفیه زمین با نفوذ سریع - درمان شامل فیلتراسیون، جذب، تبادل یونی، بارش، و عملکرد میکروبی، زمانی رخ می دهد که فاضلاب در ماتریکس خاک حرکت می کند. فسفر و بیشتر فلزات در خاک باقی می مانند، در حالی که مواد آلی سمی تجزیه یا جذب می شوند. سریع است و فضای کمی نیاز دارد.

تالاب ها: جریان زیرسطحی (SF) - برای حذف BOD، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی، کل جامدات معلق، فلزات و برخی مواد آلی پایدار در فاضلاب شهری بسیار موثر و قابل اعتماد است. تالاب SF همچنین قادر به حذف نیتروژن و فسفر تا سطوح پایین است و هیچ گونه باقیمانده ای تولید نمی کند.

حذف پاتوژن های باکتریایی در تصفیه خانه های فاضلاب و یا بعبارتی سپتیک تانک فاضلاب .

 

4 سرنوشت باکتری های بیماری زا در تصفیه خانه های فاضلاب

تصفیه فاضلاب را می توان به سیستم های بی هوازی (مخزن های سپتیک، حوضچه های بی هوازی و هاضم های بی هوازی)، سیستم های هوازی با رشد متصل (معمولا فیلترهای چکنده) و سیستم های رشد معلق هوازی (معمولاً لجن فعال) تقسیم کرد. یک مخزن ته نشینی اولیه معمولاً قبل از این سیستم ها قرار دارد. یک جایگزین که به طور فزاینده ای محبوب است، بستر نی یا تالاب است. یکی دیگر از فناوری های جایگزین به خوبی تثبیت شده، حوضچه تثبیت زباله (WSP) است - نوعی تالاب بسیار. هر دو حوضچه ها و تالاب ها نسبتاً آسان ساخته می شوند، از نظر بیولوژیکی پیچیده هستند و دارای مناطق هوازی و بی هوازی هستند. حوضچه های تثبیت زباله و تالاب ها را می توان برای بهینه سازی حذف پاتوژن طراحی کرد. از این نظر آنها با سایر سیستم های تصفیه فاضلاب که در نظر خواهیم گرفت متفاوت هستند. در اکثر سیستم‌های تصفیه فاضلاب، حذف پاتوژنی که اتفاق می‌افتد، یک محصول جانبی تصادفی از هدف اصلی طراحی (معمولاً حذف کربن آلی) است. حذف پاتوژن معمولاً در این سیستم ها بدون به خطر انداختن این هدف یا حداقل هزینه های دستیابی به این هدف قابل اصلاح نیست و از همین رو سپتیک تانک هارا بکار میگیرند تا بتوانند به صورت حداکثری از سیستم تصفیه فاضلاب بهره بگیرند.

سپتیک تانک پلی اتیلن

برای هر سیستم معین، اساساً دو عامل در حذف پاتوژن وجود دارد: مدت زمان ماندن پاتوژن در سیستم و سرعت مرگ آن. اولی توسط رژیم جریان هیدرولیک اداره می شود و دومی به اکولوژی راکتور بستگی دارد.

 

ساده‌ترین مفهوم جریان هیدرولیک در یک راکتور به‌عنوان یک راکتور کاملاً همزده است که در آن هر ماده‌ای که وارد یک سیستم می‌شود بلافاصله به طور یکنواخت در ظرف واکنش پراکنده می‌شود. کیفیت پساب یک راکتور کاملاً هم زده با کیفیت راکتور برابر است و بنابراین برخی از عوامل بیماری زا تقریباً مستقیماً از ورودی به خروجی عبور می کنند. با این حال، اگر تعدادی از راکتورهای کاملاً مخلوط به صورت سری قرار داده شوند، می توانند شروع به تقریب راکتورهای جریان پلاگین کنند. در راکتورهای جریان پلاگین، مواد وارد شده به راکتور از طریق تصفیه خانه فاضلاب بدون مخلوط شدن با موادی که قبل یا بعد از آن وارد شده است، پیش می رود. در واقع مقداری اختلاط اتفاق می افتد، این به عنوان جریان پراکنده شناخته می شود.

اگر شما نیز در صدد خرید سپتیک تانک میباشید باید بدانید که قیمت سپتیک تانک امروزه در کل ایران بسیار متفاوت محاسبه میگردد اما مهم این است که بتوانید برای دریافت قیمت سپتیک تانک با یک شرکت معتبر در ارتباط باشید.

سیستم های کم سرعت مانند برکه ها و تالاب ها زمان نگهداری طولانی (معمولاً روزها) و در نتیجه فرصت بیشتری برای حذف عوامل بیماری زا دارند. با این حال، آنها ممکن است رژیم های جریان هیدرولیکی ناکارآمد داشته باشند. فرآیندهایی مانند لجن فعال زمان نگهداری هیدرولیکی بسیار پایین تری دارند، اگرچه برخی از نیروگاه ها ممکن است واقعاً از نظر هیدرولیکی بسیار کارآمد باشند.

  • Er_Fun